Blog

Jak zvýšit autoritu domény (domain authority)?


domain-authority-300x225Domain Authority (DA) je metrika vyvinutá MOZem. Je to jeden z nejdůležitějších aspektů pro SEO (ok, pro seznam.cz ne, ten je mimo, tam si vystačíme s patičkami). Čím větší je vaše DA, tím větší je pravděpodobnost, že budete mít nějaké to slovo ve vyhledávačích (jasně, důležitý je i obsah, struktura webu a další mraky věcí).

A teď zásadní otázka: je autorita domény něco, co můžeme změnit, zlepšit, trošku s tím šibovat nebo je to něco neměnného, nehybného či stálého? Já jsem přesvědčen o tom, že je zde několik věcí, které můžeme udělat pro zlepšení tohoto čísílka.

Něco málo o Domain Authority

Ale předtím, než se nad procesem zlepšení DA zamyslíme, existuje pár věcí, které potřebujeme vědět. Podělím se o několik klíčových faktů o DA. Tyto informace vám pomohou lépe pochopit, jak přesně se můžete pohybovat nahoru DA:

  • Domain Authority je založena na mnoha faktorech. Především se však jedná o odkazový profil (kolik zpětných odkazů směřuje na vaše webové stránky a jak autoritativní tyto odkazy jsou).
  • Je velmi obtížné získat DA 100. Stránky jako jsou Facebook a Google ho mají, ale vy ho nikdy mít nebudete, tak nebuďte zklamaní.
  • Je velmi obtížné DA ovlivnit přímo. Prostě nemůžete změnit DA skóre stejně tak, jako měníte hustotu svých klíčových slov na stránce z 1,68% na 4,42% – pozn. hustota klíčových slov je blbost (opět neplatí pro seznam.cz, ten je opět mimo).

Jak se dá vylepšit Domain Authority

Zlepšení odkazového profilu webu je zásadní problém. Na nejzákladnější úrovni, musíte udělat dvě věci:

  • Zbavte se špatných odkazů.
  • Získejte dobré odkazy.

Pojďme se kouknout na první bod – jak se zbavit špatných odkazů. To je velice jednoduché. Najděte všechny stránky, které na vás odkazují. To uděláte pomocí nástrojů Google Webmaster Tools, Majesticseo.com, ahrefs.com, operátoru link: ve vyhledávání google.com (dáte vygůglit link:vasedomena.cz). Určete si všechny stránky, které jsou z vašeho pohledu nevhodné a poškozují vás (stačí většinou zapojit selský rozum). Pak můžete požádat majitele webů o odstranění těchto odkazů. Slušně, věcně a většinou vyhoví. Pokud se to nepodaří, můžete se od nich distancovat pomocí nástroje Disavow tool. Hotovo dvacet, frčíme dál.

A teď, co druhý bod – jak získat dobré odkazy? Reálně máte dvě možnosti. První varianta je, že využijete služeb SEO agentury, která má páky na to zajistit kvalitní, legitimní a relevantní zpětné odkazy. To je dobrá volba, ale je to drahé a má to dost velká rizika. Druhá možnost je vytvořit stránky s informacemi s vysokou hodnotou pro uživatele. Uživatelé pak váš obsah sdílejí. To, moji přátelé, je obsahový marketing.

Zjistil jsem (jasně, nic překvapivého), že dobrý obsahový marketing je řešením k získání DA. I když dále budu psát seznam věcí, které můžeme udělat, abychom DA svého webu zvýšili, chci zdůraznit nejdůležitější faktor: zlepšete Domain Authority tím, že uděláte precizní obsahový marketing.

Takže, pojďme se blíže podívat na pár věcí, které můžete udělat pro zlepšení vaší DA:

Krok #1: Technická část SEO

Technické aspekty SEO jsou zde důležité. Berte to jako základní stavební kámen. Pro zlepšení DA, je třeba zlepšit přístup k optimalizaci. Zahrnuje to všechny detaily, které SEO znalí milují – struktura webu, navigace, struktura a tvar URL, titulky, meta tagy (jasně, keywords ne), tagy v záhlaví, ALT tagy a mnoho dalších. SEO a obsahový marketing musí jít prostě ruku v ruce. Takže si vyšperkujte web z tohoto pohledu, vyplatí se to.

Krok #2: Vytvořte spoustu a spoustu kvalitního obsahu

Nyní jsme se dostali k něčemu, co má větší přímý vliv na DA – váš obsah. Je to vlastně docela triviální, musíte mít spoustu kvalitního obsahu. Dělejte obsah, jaký lidé chtějí, obsah, který hladově hledají. Jak to udělat? Můžete tvořit články (musí mít přínos!), infografiku (musí mít přínos!), návody (musí mít přínos!), průvodce (musí mít přínos!), videa (musí mít přínos!). A hádejte co vše musí mít? Jasně, přínos pro lidi! Pokud to budete dělat jen proto abyste to udělali a odfláknete to, lidi to poznají. Je to tvrdá práce, ale vyplatí se vám to. Žádný obor není tak nudný, abyste nemohli udělat zajímavý obsah.

Krok #3: Dejte si záležet na vnitřním prolinkování webu

Tento bod je často a neprávem přehlížen díky šílenství při honbě po „kvalitních zpětných odkazech“. Nepodceňujte význam vnitřního prolinkování webu.

Vnitřní prolinkování pomalu spřádá síť na vašem webu. Kvalitní prolinkování obsahu je přínosem jak pro uživatele (přehlednost), tak i pro roboty vyhledávačů (lepší a rychlejší indexace). Jedno pěkné přirovnání: web, který postrádá vnitřní prolinkování je jako hromádka kamínků – pokud do ní kopnete, rozpadne se. Ale web, který má silné vnitřní prolinkování propojí ty kamínky betonem – jsou propojeny a nerozbitné.

A další skvělá věc: čím více obsahu máte, tím lépe se dá prolinkovat. A čím více obsah prolinkujete, tím silnější bude váš web. To dává smysl, ne?

Krok #4: Pravidelně odstraňujte pofiderní zpětné odkazy

SEO není jen sláva, vznešenost a zábava. Je to analýza obsahu, práce s mnoha daty, práce s tabulkami, mnoha nástroji, vyhodnocování, práce s analytickými nástroji. Často je to mysl otupující opakující se práce. Není to snadné, ale stojí to za to. A to se týká i tohoto bodu. Musíte odstranit pofiderní zpětné odkazy, které na vás směřují. Tu a tam byste měli kouknout do svého odkazového profilu, najít špatné zpětné odkazy, a zbavit se jich.

Získáte obrovskou konkurenční výhodu tím, že pravidelně budete čistit odkazový profil. Podle mých zkušeností, to není něco, co většina webmasterů dělá s jakoukoli pravidelností. Většina lidí svůj odkazový profil čistí, až když dostanou penalizaci. Nečekejte, až trest udeří, vyčistitěte semtam svůj odkazový profil. Vysvětlit, jak efektivně odstranit špatné zpětné odkazy je mimo rozsah tohoto článku, na to se podíváme někdy příště.

Čistěte odkazový profil pravidelně, to je jediný způsob jak ho uchovat andělsky čistý. Můžete si vytvořit úžasné backlinky, ale pokud je váš profil plný nekvalitních spamových zpětných odkazů, DA zůstane nízká.

Krok #5: Buďte trpěliví

Pokud děláte přesně to, co jsem vysvětlil v předchozích krocích, bude vaše DA stoupat. Faktor, který nejde získat jinak, než čekáním je stáří domény (jasně, můžete koupit starou doménu).
Obecně platí, že ším starší je doména, tím vyšší je její autorita. Prohlédl jsem si hodnoty DA mnoha webových stránek. Historické domény měly vysokou úroveň DA. A to není náhoda.

Stáří domény

Chcete-li zjistit stáří domény, můžete použít nástroj Domain Age Tool, který poskytuje Webconfs.com. Buďte trpěliví. Zvyšování DA je běh na hodně dlouhou trať.

Závěr

Na internetu najdete spoustu článků, které vysvětlují, jak byste měli zlepšit DA. Některé z nich jsou docela dobré. Ale většina z nich postrádá pro mě velmi důležitý bod a to právě obsahový marketing. Mít lepší obsah znamená mít lepší vše ostatní. Můžete zlepšit autoritu svojí domény. Je to všechno o obsahu.

Těmito postupy jsem třeba zvýšil autoritu domény Proslečny.cz z hodnoty 4 na hodnotu 12 relativně rychle. A vidět to následně šlo i ve výsledcích vyhledávání, potažmo na organické návštěvnosti.

A co vaše zkušenost s domain authority? Budu rád za náměty v diskuzi.

VIDEO: O Domain Authority (anglicky)


U článku můžete zanechat komentář

A nebojte, váš e-mail nebude veřejný, nechám si ho pro sebe.