Sociální média už jsou zde dlouhá léta, takže by mělo být easy zjistit, jak je efektivně využít, ne? Tak trochu ano, ale věc krapet komplikují všechny dezinformace cirkulující o sociálních médiích. Následujícím mýtům a lžím věří spousta lidí, snad mezi ně nepatříte. A pokud ano, pokusím se vás obrátit na pravou víru.
Prodám 1000 fanoušků za 150Kč. Kupte 200 followerů za 79Kč. Nyní v akci. Nyní se slevou. Jako na tureckém rybím trhu. S jedním rozdílem. Ryby na tureckém trhu nesmrdí ani zdaleka tak, jako nabídky na koupení fanoušků.
Kupujete mrtvé duše, kupujete nafouknuté nic. Tyto lidi (pokud budete mít štěstí a budou reální) vaše stránka nezajímá. Tito lidé s*rou na to, co jim chcete sdělit. A pokud je to nezajímá, nikdy na vaše pokusy o super posty nebudou reagovat. Čím méně na ně budou reagovat, tím méně se jim budou zobrazovat. A bum, máte facebookovou stránku s 1000 fanoušky a dosah příspěvku 3 fanoušci. Gratuluji, právě jste si dokonale zprznili stránku. Je mrtvá, můžete založit novou. A nechcete pro tu novou koupit pár desítek fanoušků? Ať není přece tak prázdná… Čím víc fanoušků, tím víc Adidas.
Takže ještě jednou: hra čísel na Twitter, Facebook nebo LinkedIn nefunguje. Tyto sociální sítě jsou chytré. Pokud na vaše posty nikdo nereaguje, budou mít postupně vaše příspěvky nižší a nižší zásah. Co je víc? Obrovské mrtvé publikum nebo méně reálných fanoušků, kteří komunikují? B je správně. Fanoušky nekupujte. Tečka.
Věděli jste, že čím více lajkovacích a sdílecích tlačítek přidáte na svůj web, tím větší budete mít na sociálních sítích provoz? Zní to dobře, že? Ale bohužel, zklamu vás. Ve většině případů to není pravda. Jistě, pro blogy to funguje skvěle. Lidé rádi sdílí zajímavý obsah.
Ale přidávání tlačítek sociálního sdílení všude tam, kam vás napadne může výkonu vašeho webu nepěkně ublížit.. Proč? Ne vždy se lidé chtějí podělit o to, co je na stránce. Umístěním tlačítka na těchto stránkách, budete jen rozptylovat své návštěvníky a snížíte třeba i míru konverze.
Mrkněte na obrázek níže, vážně si myslíte, že to někdo bude lajkovat nebo ho bude sdílet?
Lajkne vám někdo obchodní podmínky? Bude je sdílet? Šetřete těmito tlačítky na užitečná místa vašeho webu.
Ruku na srdce. Dost pravděpodobně ne. Drtivá většina českých firemních profilů na firemních sítí je spravována špatně. Mají nudné příspěvky, správce na obsah dlabe, dělá ho nezajímavý pro lidi. Položte si otázku: Co by se stalo, kdyby moje firemní stránka na facebooku neexistovala?
Myšlenka Avinashe Kaushika: Pokud by majitelé firemních stránek vyhazovali všechny peníze, které dávají do propagace v sociálních sítích oknem ven, dosáhli by vyššího sociálního dopadu než prací v sociálních sítích.
Laicky řečeno, pokud budete peníze vyhazovat oknem, budou si o vás lidi povídat více, než pokud je investujete do sociálních sítí.
Takže si investici (ať už časovou nebo finanční) do sociálních sítí pořádně rozmyslete. Má pro vás opravdu smysl být na sociálních sítích? Sociální média fakt nejsou pro každého. Existují firmy, které prostě nejsou stvořeny pro sociální sítě. Jasně, stále můžete využít tento kanál jako nástroj rekrutování zákazníků, nebo jako způsob, jak komunikovat s nespokojenými zákazníky, ale dost pravděpodobně můžete lépe investovat svůj čas a energii do jiného kanálu.
Máte skvělé a aktuální informace, které jsou super pro denní sdílení. Souhlasím, to je úžasné. Měli byste používat sociální sítě na denní bázi.
Ale pokud tyto informace nemáte (jakože je fakt dost pravděpodobně nemáte), pak zvažte denní aktivitu na sociálních sítích.
Zaměřte se na vytváření vysoce kvalitních a hodnotných příspěvků místo toho, abyste na sociálních sítích psali, protože musíte. Psaní na denní bázi nezaručuje váš úspěch. Ne, opravdu nebude vaše firma více populární jen díky tomu, že tam denně potíte nějaký obsah.
Je to jednoduché, máte-li co sdělit, pište. Pokud nemáte, nepište, kašlete na to, ztrácíte čas.
Když jsem byl jednou na neformální besedě o sociálních sítích, někdo z publika se ptal: „Tyto taktiky vypadají skvěle pro firmy, které se zaměřují na jiné firmy, ale co mám dělat, když mám firmu cílenou na koncové zákazníky?“
Ať už cílíte B2B nebo B2C můžete použít stejnou taktiku. Pokud sdílíte zajímavé a hodnotné informace, taktiky jsou identické. A můžeme jít ještě dál. Platí to i o virálním marketingu. Jeho taktiky jsou stejné u B2B a B2C. Mrkněte se třeba na video společnosti KUKA Robotics, která postavila svoji robotickou ruku proti Timo Bollovi, legendě stolního tenisu.
Jak můžete vidět, nezáleží na tom, zda vaše cílová skupina je bussines nebo spotřebitel. To, co funguje u jednoho obvykle funguje i u druhého.